Wat we doen om je een veilig thuis te geven

Een tijdelijk huis zolang het nodig is

voor-kinderen-stap-1

1. Hoi!

Welkom bij Elckerlyc. We hopen dat jij je hier snel thuis voelt. En dat je het leuk vindt om bij ons te logeren. Maar we snappen dat het misschien raar voor je zal zijn. Ineens heb je een ander huis, in een buurt met mensen die je nog niet kent. Misschien ga je ook wel naar een andere school. Soms zal dat best even wennen zijn.

Je moeder of vader heeft jullie aangemeld bij Elckerlyc. We gaan onderzoeken of Elckerlyc de juiste plek is voor een veilig thuis voor jullie. Soms krijg je gelijk een ander huis en soms moet je even wachten tot er een plekje vrij is. Mama of papa gaat dan eerst praten met iemand van ons. Meestal is dat zonder jou erbij omdat het saai of ingewikkeld is.

Misschien ben je er wel bij, maar dat betekent niet dat je je hoeft te vervelen. Je mag dan spelen in de Tovertuin! Dat is een grote speelruimte waar jij je prima kan vermaken als papa of mama met ons aan het praten is. Ga op onderzoek uit in de poppenhoek of bouwhoek. Of leef je uit op de voetbaltafel, Wii of knutseltafel!

De tijd gaat dan heel snel omdat je niet hoeft te wachten tot papa of mama klaar is met praten.

voor-kinderen-stap-2

2. Verhuizen

Op de eerste dag dat je bij ons bent, ontmoet je twee nieuwe mensen. De eerste is de gastvrouw. Zij kijkt of het bij jullie thuis schoon en opgeruimd is, zodat jullie fijn kunnen wonen. Ook geeft zij tips en denkt zij mee. Handig toch? De tweede is een ambulant begeleider. Een moeilijk woord voor iemand die jouw papa of mama kan helpen als dat zelf even niet lukt.

Misschien moet er voor jou een andere school gezocht worden. De kind- en jeugdwerkers van Elckerlyc weten precies welke scholen er in de buurt zijn. Zij helpen je natuurlijk graag met zoeken.

voor-kinderen-stap-3

3. Hulp vragen

Als je bij Elckerlyc blijft, krijgt mama of papa hulp van ons. Maar we vergeten jou heus niet hoor. We willen je heel graag helpen met alle vragen die je voor ons hebt. En we leren je natuurlijk heel graag beter kennen.

Als je 4 jaar of ouder bent, krijg je een gesprek met de kind- en jeugdwerker van Elckerlyc. Op die manier leren we elkaar beter kennen. Misschien vertel je hem of haar dat je graag ergens hulp bij zou willen hebben. De kind- en jeugdwerker denkt dan met je mee.

Sowieso kan je altijd aankloppen bij de kind- en jeugdwerkers van Elckerlyc. Die staan gewoon voor je klaar. Maar misschien heb je liever andere hulp, dat is helemaal geen probleem! Als je wilt, helpen we je bij het zoeken naar andere hulpverleners. Met De Kindertelefoon kan je natuurlijk altijd bellen of chatten, anoniem en gratis.

voor-kinderen-stap-4

4. Spelen en sporten

Misschien vraag je je af wat er allemaal te doen is bij Elckerlyc. Of wat er te beleven valt in jouw nieuwe buurt. Goed nieuws: je hoeft je gelukkig niet te vervelen. Er is namelijk onwijs veel te doen!

Lekker spelen
Ga naar het theater, zwembad, de speelbus, skatebaan of kinderboerderij. In jouw welkomstboekje hebben we alle leuke dingen voor je op een rijtje gezet. Als je wilt kun je ook onze Facebook-pagina volgen: stichtingelckerlyc. Dan ben je meteen op de hoogte van al onze nieuwtjes. Leuk toch?

Lekker sporten
Bij Elckerlyc vinden we het belangrijk dat je kunt blijven sporten en spelen. Daarom zijn wij vrienden met heel veel verschillende verenigingen. Wil je weten welke dat zijn? Vraag gerust aan één van onze kind- en jeugdwerkers. Die helpen jou graag verder!

voor-kinderen-stap-5

5. Dag!

Je gaat verhuizen naar een eigen plek, samen met papa of mama. Dat vinden we heel leuk voor jullie! Laat je ons weten wat je van jouw tijd bij Elckerlyc vond? En vertel je ons dan ook wat je van het wonen bij ons vond? Dat horen we ontzettend graag. Zeg het gerust tegen jouw kind- en jeugdwerker, schrijf ons een brief of stuur een e-mail.